Már a National Geographic News ingerküszöbét is átlépte az a hír, amit néhány héttel ezelőtt mi is közöltünk (Tízsoros arámi felirat a Mount Zionról): Jeruzsálemben egy mészkőből faragott edényt találtak, amelyen tíz sornyi arám/héber írás olvasható. A teljességében máig meg nem fejtett írásról most Shimon Gibson ásató régész nyilatkozott az NG hírportáljának, amely rá oly jellemző címen tálalta a felfedezést: „Misztikus edény a bibliai korból: a kód zavarba ejti a szakértőket”.
„Ilyen közönséges kőpoharak valamennyi zsidó háztartásban előfordultak” — nyilatkozta Gibson (University of North Carolina). „De ez az első alkalom, hogy ilyen kőcsészén feliratot is találtak”. Az egyelőre rejtélyesnek tűnő felirat megfejtése jobban megvilágíthatja bevilágíthat a Jézus-korabeli Jeruzsálem mindennapi életének vagy vallási szokásainak egyes részleteit. Az edényt a jeruzsálemi Mt. Zionon a nyáron fedezték fel, egy rituális fürdő (mikve) közelében. Az első században ez Jeruzsálem előkelő negyede lehetett, hiszen közel volt hozzá Heródes egykori palotája is, amely később a római helytartó székhelyéül szolgált. Az egyéb itt talált leletek alapján Gibson Kr. u. 37 és 70 közé teszi a kőpohár használatának idejét. Közismert, hogy Kr. u. 70-ben a rómaiak lerombolták Jeruzsálemet és a zsidó Templomot, s bár a zsidókat hivatalosan nem tiltották ki a városból, az a X. legio főhadiszállása, egyben zárt katonai körzet lett.
A zsidó vallási törvények szerint a cserépből készült edények nem megtisztíthatók, amennyiben rituálisan tisztátalan dolog volt bennük. Ezeket össze kellett törni és el kellett dobni. Ezzel szemben a kőedényeket meg lehett tisztítani és újra felhasználni, abban az esetben is, ha tisztátalan dolog szennyezte be őket. Így hát minden háztartásban érdemes volt ilyen edényeket beszerezni, hiszen ezeket tartósan lehetett használni. Jeruzsálem a kőedények gyártásának központja volt, a helyi mészkő ugyanis rendkívül alkalmas volt faragásra. A tudósok véleménye megoszlik ezek használata felől: egyesek szerint ittak belőlük, mások — mint Shimon Gibson is — azon a véleményen vannak, hogy rituális kézmosásra használták őket.
A most felfedezett feliratról csak annyi derült ki egyelőre, hogy arámi és héber keveréknyelven írták, talán szándékosan elrejtve a szöveg értelmét. Gibsonék a felirat fényképét megosztották szakértőkkel (a post szerzője is kapott egyet a múlt héten), hogy így nagyobb esély legyen a felirat megfejtésére. „A szöveg lehet egyfajta használati utasítás arra vonatkozólag, hogyan használjuk a poharat; de lehet ráolvasás vagy átok is. De nem valószínű, hogy valami hétköznapi szöveg lenne, mondjuk egy bevásárlási lista” — nyilatkozta Gibson a National Geographic újságírójának.