Ókorfotók: Izrael

Ókorfotók: Szíria

Ókorfotók: Libanon

Bibliai régészet

A blog tárgya minden olyan új régészeti felfedezés, amely valamilyen módon a Bibliával kapcsolatba hozható. Igyekszünk olvasmányosan, de tárgyilagosan, a tudományos objektivitás igényei szerint beszámolni minden újdonságról.

Topikok

alexander jannáj (1) alexandria (1) amulett (1) anatólia (1) aphrodité (1) apokalipszis (1) apostolok (1) askelón (2) asszírok (1) augustus (1) ausztria (1) avarisz (2) babatha archívum (1) babilóni fogság (1) bányászat (1) barlangok (1) bar kochba (2) bar kochba felkelés (1) beduin (1) berüllosz (1) betlehem (1) bet yerah (1) biblia (1) bibliaillusztráció (1) biblia keletkezés (1) bírák (1) british museum (2) bulla (1) codex sinaiticus (1) császárkultusz (1) dániel könyve (1) dávid király (1) dávid városa (2) dekapolisz (2) deuteronomium (1) diaszpóra (5) egyiptom (7) egyiptomi fogság (1) egyiptomi jelképek (1) ékírás (4) ékszer (2) elah (2) első templom (1) első zsidó háború (1) el yehudiye (1) epigráfia (11) ereklye (1) erődítmény (1) eszarhaddon (1) exodus (1) ezékiás (2) ezékiel (1) fáraó (1) feltámadás (1) filiszteusok (2) flavius josephus (2) fönícia (1) föníciai vallás (1) freskó (1) frigyláda (1) gadara (1) galilea (3) galileai tó (1) garizim hegy (1) gát (1) gihon (1) gihon forrás (1) görög (1) gósen (1) graffiti (1) hacór (1) hadrianus (1) hadtörténet (1) halászat (1) hamisítás (2) hammurapi (2) hanan eshel (1) har (1) hasmoneusok (1) héber (4) héber nyelvemlék (2) héber pecsét (1) hellenisztikus kor (1) heródes (1) hipposz (2) holt tengeri (1) honfoglalás (1) horvat kur (1) hükszószok (2) hurbán (1) ima (1) irak (1) írástörténet (7) israel museum (1) jebuzeus (1) jeremiás könyve (1) jeruzsálem (14) jézebel (1) jézus (7) jokneám (1) józsef (1) kanaán (6) karkom (1) kedes (1) kiállítás (1) kiállításkritika (2) kiemelt (6) kína (1) kionulás (1) királyság (1) kis ázsia (1) könyvajánló (2) könyvismertető (1) korai bronzkor (1) krisztus (1) kürosz (2) leontopolisz (1) lmkl pecsét (1) lód (1) lótemetkezés (1) madaba mozaik (1) magdala (1) mágia (1) makkabeusok (1) második templom (1) maszada (1) messiás (2) méz (0) mezőgazdaság (2) mikve (1) mozaik (1) mózes (1) müra (1) nabukodonozor (1) názáret (1) negev (1) nekrológ (1) nero (1) numizmatika (2) óbabilóni birodalom (1) ódeion (1) oltár (1) omrit (1) oniász (1) oplontis (1) orvoslás (1) osszárium (1) osztrakon (3) pál apostol (1) pannonia (1) papirusz (1) pecsét (1) pecsételt korsófül (1) pénzek (1) perzsák (2) pogány vallás (2) pompeii (1) poppaea (1) priéné (1) proto sínai (1) ptolemaidák (1) qumráni tekercsek (1) rabbi akiba (1) ramat rahel (1) régészet (23) római hadsereg (1) római villa (2) salamon (1) salamon ítélete (1) saul (1) shaaraim (1) siloám (1) siloám medence (1) sínai hegy (1) sinai hegy (1) siratófal (2) sisera (1) sodoma (1) szamaritánok (0) szamaritán vallás (1) szépművészeti múzeum (1) szerződés (1) szidón (1) szórek völgy (1) szuszita (2) taharka (1) tekercsek (1) tell (1) tell tayinat (1) tel rehov (0) templomhegy (3) templomosok (1) templom tekercs (1) tengeri népek (1) timna (1) tirháka (1) törvénykönyv (1) tükhé (1) turini lepel (1) újszövetség (2) vallástörténet (1) vezúv (2) vízvezeték (2) víz alatti régészet (1) zarándoklat (1) zsinagóga (5) Címkefelhő

„Jakab, Jézus testvére” – a per folytatódik

2009.09.06. 17:36 | Grüll Tibor | Szólj hozzá!

Címkék: jézus hamisítás epigráfia osszárium

A bibliai régészet világát alaposan felkavarta 2002-ben egy csontládika (osszárium) előkerülése, amelyen arámi nyelven a Yaakov bar Yosef akhui di Yeshua („Jakab, József fia, Jézus testvére”) felirat szerepelt. Az izgalom oka természetesen az volt, hogy a feliraton szereplő három nevet három újszövetségi szereplővel: Józseffel, Mária férjével, a názáreti áccsal; Jézust a keresztény hit Megváltójával; Jakabot pedig a Názáreti Jézus féltestvérével, József és Mária fiával azonosították. Mivel az ilyesfajta, mészkőből faragott csontládikákat Jeruzsálem környékén, kifejezetten a Kr. előtti és utáni 1. században használták, nagyon valószínűnek látszott, hogy az evangélium egyik legfontosabb történeti bizonyítékát találták meg.

 

A szakértők azonban rögtön kifejezték kételyüket a ládika illetve a felirat hitelességét illetően. (Ennek történetét részletesen ismertettem a „Kövek kiáltanak” című kötetemben: 53–56. old.) Az izraeli rendőrség 2005-ben letartóztatta Oded Golán tel-avivi műgyűjtőt (képünkön) és Robert Deutsch epigráfus egyetemi professzort, akiket a ládika és még tucatnyi más történeti tárgy hamisításával vádoltak. A Jeruzsálemi Körzeti Bíróságon négy év óta tartó per tovább folytatódik, annak ellenére, hogy mindketten tagadták az ellenük felhozott vádakat. Az elmúlt időszakban a világ vezető régész-szakembereit szólaltatta meg a bíróság — mindkét oldalon. A per anyaga jelenleg már több mint 9000 oldalt tesz ki. A pernek egyébként komoly tudományelméleti következményei is vannak: Aharon Farkash bíró — aki régészet szakon is szerzett diplomát — egy ízben hangosan kifakadt a tárgyalóteremben: hogyan dönthetne egy bíró egy műtárgy eredetisége felől, ha maguk a professzorok sem tudnak ebben a kérdésben megegyezni!

 

Az Izraeli Régészeti Hatóság (IAA) igazgatója hamarosan szintén a tanúk padjára kerül, először azóta, hogy 2004 decemberében kijelentette: Oded Golan letartóztatása csak a „jéghegy csúcsát” jelenti egy olyan nemzetközi összeesküvésben, amely megszámlálhatatlan mennyiségű hamis műtárgyat helyzett el a világ múzeumnak kiállítótermeiben, és további letartóztatásokat ígért. Nos, a helyzet az, hogy egyetlen embert sem tartóztattak le, sőt maga Farkash bíró is azon a véleményen van, hogy a vád megfeneklett. A vád tudományos része ugyanis a ládikát borító patina oxigén izotóp összetételével (d18O = Delta 18 Oxygen) operált. A vád tanújaként beidézett Miryam Bar-Matthews és Avner Ayalon kutatók (Geological Survey of Israel) szerint a felirat és a ládika patinája természetes úton képződött, a „Yeshua” (Jézus) szót kivéve. A patinában -10.2 permil d18O értéket mértek, de Yuval Goren, a Tel Aviv-i Egyetem régészprofesszora szerint ez olyan magas érték, ami a Júdeai-sivatag szárazságát figyelembe véve lehetetlen. Amerikai tudósok 2007 októberében azonban kimutatták: igenis lehetséges volt ilyen izotópérték elérése a helyszíni körülmények között.

 

A bíróság augusztus 30-i tárgyalásán a védelem fel is használta ezt az ellentmondást. A TIME magazinnak adott interjújában a védelem tanúja: Joel Kronfeld (Tel Aviv-i Egyetem Geofizikai Intézete) kijelentette, hogy „az újabb adatok alátámasztják a tárgyak hitelességét.” Aldo Shemesh, a Weitzmann Intézet izotóp-kutatója egy érdekes és megszívlelendő szemponttal gazdagította a per tanulságait: „A tudományos vitákat a recenzeált szakfolyóiratokban és tudoméányos konferenciákon kellene lefolytatni, nem a bíróságon.” Farkash bírónak valóban nincs könnyű dolga, ha az egymásnak ellentmondó tanúvallomásokból akarja kibogozni az igazságot.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.