Ókorfotók: Izrael

Ókorfotók: Szíria

Ókorfotók: Libanon

Bibliai régészet

A blog tárgya minden olyan új régészeti felfedezés, amely valamilyen módon a Bibliával kapcsolatba hozható. Igyekszünk olvasmányosan, de tárgyilagosan, a tudományos objektivitás igényei szerint beszámolni minden újdonságról.

Topikok

alexander jannáj (1) alexandria (1) amulett (1) anatólia (1) aphrodité (1) apokalipszis (1) apostolok (1) askelón (2) asszírok (1) augustus (1) ausztria (1) avarisz (2) babatha archívum (1) babilóni fogság (1) bányászat (1) barlangok (1) bar kochba (2) bar kochba felkelés (1) beduin (1) berüllosz (1) betlehem (1) bet yerah (1) biblia (1) bibliaillusztráció (1) biblia keletkezés (1) bírák (1) british museum (2) bulla (1) codex sinaiticus (1) császárkultusz (1) dániel könyve (1) dávid király (1) dávid városa (2) dekapolisz (2) deuteronomium (1) diaszpóra (5) egyiptom (7) egyiptomi fogság (1) egyiptomi jelképek (1) ékírás (4) ékszer (2) elah (2) első templom (1) első zsidó háború (1) el yehudiye (1) epigráfia (11) ereklye (1) erődítmény (1) eszarhaddon (1) exodus (1) ezékiás (2) ezékiel (1) fáraó (1) feltámadás (1) filiszteusok (2) flavius josephus (2) fönícia (1) föníciai vallás (1) freskó (1) frigyláda (1) gadara (1) galilea (3) galileai tó (1) garizim hegy (1) gát (1) gihon (1) gihon forrás (1) görög (1) gósen (1) graffiti (1) hacór (1) hadrianus (1) hadtörténet (1) halászat (1) hamisítás (2) hammurapi (2) hanan eshel (1) har (1) hasmoneusok (1) héber (4) héber nyelvemlék (2) héber pecsét (1) hellenisztikus kor (1) heródes (1) hipposz (2) holt tengeri (1) honfoglalás (1) horvat kur (1) hükszószok (2) hurbán (1) ima (1) irak (1) írástörténet (7) israel museum (1) jebuzeus (1) jeremiás könyve (1) jeruzsálem (14) jézebel (1) jézus (7) jokneám (1) józsef (1) kanaán (6) karkom (1) kedes (1) kiállítás (1) kiállításkritika (2) kiemelt (6) kína (1) kionulás (1) királyság (1) kis ázsia (1) könyvajánló (2) könyvismertető (1) korai bronzkor (1) krisztus (1) kürosz (2) leontopolisz (1) lmkl pecsét (1) lód (1) lótemetkezés (1) madaba mozaik (1) magdala (1) mágia (1) makkabeusok (1) második templom (1) maszada (1) messiás (2) méz (0) mezőgazdaság (2) mikve (1) mozaik (1) mózes (1) müra (1) nabukodonozor (1) názáret (1) negev (1) nekrológ (1) nero (1) numizmatika (2) óbabilóni birodalom (1) ódeion (1) oltár (1) omrit (1) oniász (1) oplontis (1) orvoslás (1) osszárium (1) osztrakon (3) pál apostol (1) pannonia (1) papirusz (1) pecsét (1) pecsételt korsófül (1) pénzek (1) perzsák (2) pogány vallás (2) pompeii (1) poppaea (1) priéné (1) proto sínai (1) ptolemaidák (1) qumráni tekercsek (1) rabbi akiba (1) ramat rahel (1) régészet (23) római hadsereg (1) római villa (2) salamon (1) salamon ítélete (1) saul (1) shaaraim (1) siloám (1) siloám medence (1) sínai hegy (1) sinai hegy (1) siratófal (2) sisera (1) sodoma (1) szamaritánok (0) szamaritán vallás (1) szépművészeti múzeum (1) szerződés (1) szidón (1) szórek völgy (1) szuszita (2) taharka (1) tekercsek (1) tell (1) tell tayinat (1) tel rehov (0) templomhegy (3) templomosok (1) templom tekercs (1) tengeri népek (1) timna (1) tirháka (1) törvénykönyv (1) tükhé (1) turini lepel (1) újszövetség (2) vallástörténet (1) vezúv (2) vízvezeték (2) víz alatti régészet (1) zarándoklat (1) zsinagóga (5) Címkefelhő

Jézebel pecsétje?

2007.10.15. 14:28 | Grüll Tibor | Szólj hozzá!

Címkék: királyság pecsét jézebel egyiptomi jelképek

Újra a figyelem középpontjába került egy feltehetően Izraelben előkerült pecsét, amelyet 1964-ben Nahman Avigad már publikált, s jelenleg az Izraeli Régészeti Hatóság raktárában található (IAA 65-321 Voss-Hahn Gyűjtemény). (A pecsét a műkincspiacon bukkant fel, ezért eredete bizonytalan.) A LJZBL héber betűket tartalmazó pecsétről akkoriban Avigad úgy nyilatkozott, hogy annak „Jézebelé” olvasata nem bizonyítható, mivel a karaktereknek más olvasata is lehetséges. Furcsa volt továbbá, hogy a név mellett sem apai név, sem tisztségnév nem szerepel. Most egy Marjo Karpel nevű teológus állt elő azzal, hogy a L (lamed) és J (jod) betűk között egy hiányzó alef-et is rekonstruált, így a név egészen bizonyosan a bibliai királynéjével egyezik. A pecsétről valóban hiányzik a „Ithobaál leánya” apanév vagy a „királynő” titulus, látható rajta azonban egy olyan összetett egyiptomi szimbólumrendszer, amely több mint figyelemre méltó. A vízszintes vonallal kettéosztott pecsét felső mezőjében egy szárnyas szfinx látható, amely mellső lábai között egy ahn-jelképet tart. A vonal alatt a szárnyas napkorong, -istenség jelképe látható. Alatta jobbról és balról ureusz-kígyó, középütt Hórusz jelképe, egy jogart tartó sólyom, amely lábával egy kígyóra tapos. Nem kell vallási szakértőnek lennünk ahhoz, hogy egy izraeli királynő esetében legalábbis értetlenül álljunk az idegen istenek ábrázolásainak e kavalkádja előtt, hiszen a mózesi Törvény mindkettőt szigorúan tiltja. Ez esetben azonban éppen a Biblia kijelentéseiről nyerhetünk bizonyosságot, hiszen abban épp’ Jézebel istenteleségéről olvashatunk. Egyébként az egyiptomi vallási ikonográfia elemeit a föníciai királyok bőven felhasználták saját hatalmi jelképeiken, és azok alkalmazása más izraeli királyok (pl. Hósea) pecsétjein is megfigyelhető.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.